On the organization of the Seder Plate: Sources and Links

I have not had time to update all the links on my Passover pages from last year, and of course not to check the links. I’ve been finding a lot of links are bad. So here are the links.

On the Seder Plate

Happy Passover from Seth Ward: Moses, Links and Youtubes (2012)

The Happy Passover site is my list of Youtubes and so forth.

New this year: Sources for a lecture based on “On the Seder Plate”

Sources for a lecture based on my note on the arrangement of the Seder Plate On the Seder Plate

Seth Ward

Sorry that most of the sources are in Hebrew only. Note the Seder Plate in the O-U image. The plate is a circle, and has the U in it. See my note on the arrangement of the Ari, below.

Various opinions how to arrange the Seder plate
According to the Ari
THREE MATZOTH
EGG SHANKBONE
BITTER HERBS
KARPAS HAROSET
HAZERETH
According to Rabbi Elijah gaon
HAROSET BITTER HERBS
TWO MATZOTH
EGG SHANKBONE
Others arrange it in this manner
EGG SHANKBONE
THREE MATZOTH
HAROSET BITTER HERBS

http://www.neveh.org/pesach/pesblm1.html —From R. Avraham Blumenkrantz

1. Mishna Pesahim 10:3 (Mechon Mamre, Kafih).

י,ג הביאו לפניו מטבל בחזרת עד שהוא מגיע לפרפרת ולפת. הביאו לפניו מצה וחזרת וחרוסת, אף על פי שאין חרוסת מצוה; רבי אלעזר ברבי צדוק אומר, מצוה. ובמקדש, מביאין לפניו גופו של פסח.

[When] they bring him [the food], he dips the lettuce[1] before he comes to the breaking of the bread. They brought him unleavened bread, lettuce, haroset and two cooked dishes—even though haroset is not a religious obligation—R. El‘azar b. Ṣadoq says, “it is a religious obligation.” And in the time of the Temple, they would bring before him the carcass of the Passover offering (gufo shel pesaḥ). (Pesahim 10:3; italics mine.)[2]

2. Mishnah as in Talmud Pes. 114b

דף קיד,א משנה הביאו לפניו מטבל בחזרת עד שמגיע לפרפרת הפת הביאו לפניו מצה וחזרת וחרוסת ושני תבשילין אע”פ שאין חרוסת מצוה ר”א <בן> [ברבי] צדוק אומר מצוה ובמקדש היו מביאין לפניו גופו של פסח:

3. Talmud Yerushalmi

דף סט,ב פרק י הלכה ג משנה הביאו לפניו ירקו’ וחזרת מטבל בחזרת עד שהוא מגיע לפרפרת הפת הביאו לפניו מצה וחזרת וחרוסת אע”פ

דף ע,א פרק י הלכה ג משנה שאין חרוסת מצוה ר’ לעזר בי רבי צדוק אומר מצוה ובמקדש מביאין לפניו גופו של פסח:

דף ע,א פרק י הלכה ג גמרא חברייא בשם רבי יוחנן צריך לטבל בחזרת ב’ פעמים רבי זעירה בשם רבי יוחנן אין צריך לטבל בחזרת ב’ פעמים ר’ שמעון בן לקיש אמר אם לא טבל פעם ראשונה צריך לטבל פעם שנייה. מתניתא פליגא על ר’ שמעון בן לקיש שבכל הלילות אנו מטבילים פעם אחת והלילה הזה שתי פעמים. סבר רבי שמעון בן לקיש על הדא דבר קפרא מתניתא פליגא על בר קפרא שבכל הלילות אנו מטבילין אותו עם הפת וכאן אנו מטבילין אותו בפני עצמו. מתניתא פליגא על רבי יוחנן יוצאין במצה בין שכיוון בין שלא כיוון והכא מכיון שהסיב חזקה כיוון. מתיב רבי ירמיה קומי רבי זעירה מתניתא פליגא על רבי שמעון בן לקיש הביאו לפניו מצה וחזרת וחרוסת אף על פי שאין חרוסת מצוה חזרת מצוה. אמר ליה שכן רב מטבל בתירדין. תגרי ירושלם היו אומרים בואו וטלו לכם תבלי מצוה. בני בייתיה דאיסי בשם איסי ולמה נקרא שמה רובה שהיא רבה עמו ר’ יהושע בן לוי אמר צריכא שתהא עבה. מילתיה אמר זכר לטיט. אית תניי תני צבריה שתהא רבה. מילתיה אמר זכר לדם. תני ובגבולין צריכין שני תבשילין אחד זכר לפסח ואחד זכר לחגיגה

:

4. Talmud Bavli Pes 114b

מאי שני תבשילין?

1.אמר רב הונא סילקא וארוזא

רבא הוה מיהדר אסילקא וארוזא הואיל ונפיק מפומיה דרב הונא

אמר רב אשי שמע מינה דרב הונא לית דחייש להא דרבי יוחנן בן נורי דתניא רבי יוחנן בן נורי אומר אורז מין דגן הוא וחייבין על חימוצו כרת ואדם יוצא בו ידי חובתו בפסח

2.חזקיה אמר אפי’ דג וביצה שעליו

3.רב יוסף אמר צריך שני מיני בשר אחד זכר לפסח וא’ זכר לחגיגה

4.רבינא אמר אפילו גרמא ובישולא

Translation and ordering based on Rav Ezra Bick- Y. Har Etzion vbm-torah.org/talmud/05talmud.doc,

What are the two cooked foods?

1. Rav Huna said: Beets and rice.

a. Rava used to make an effort to use beets and rice, since they were mentioned by Rav Huna.

b. Rav Ashi said: We may learn from Rav Huna’s statement that we do not worry about the position of Rav Yochanan b. Nuri; as is learned: R. Yochanan b. Nuri says: Rice is a type of grain; one receives karet for its leavening, and one may use it to fulfill one’s obligation (for matza) on Pesach.]

2. Chizkiya said: Even fish and the egg on it.

3. Rav Yosef said: One needs to have two kinds of meat; one in memory of the pesach (sacrifice) and one in memory of the chagiga (sacrifice).

4. Ravina said: Even a bone and its boiling.

5. Rashbam: (R. Bick trans.)

Shnei minei basar: Two kinds of meat – roast for the pesach (sacrifice) and boiled for the chagiga – this was the explanation of Rabbeinu Chananel of Rome. (emphasis mine but following R. Bick).

6. Shulhan Arukh Ora ayyim 473:4. With Rema – R. Moshe Isserles citing Maharil (Rabbi Jacob b. Moses Moellin), d. 1427

מביאין לפני בעל הבית קערה שיש בה שלש מצות ומרור וחרוסת וכרפס או ירק אחר (וחומץ או מי מלח) ושני תבשילין אחד זכר לפסח ואחד זכר לחגיגה ונהגו בבשר וביצה הגה: ויסדר הקערה לפניו בענין שאינו צריך לעבור על המצות דהיינו הכרפס יהא למעלה מן הכל והחומץ סמוך לו יותר מן המצה והמצות מן המרור והחרוסת והם יהיו יותר קרובים אליו מן הבשר והביצה (מהרי”ל) והבשר נהגו שיהיה זרוע ונהגו שהבשר יהיה צלי על הגחלים והביצה תהיה מבושלת (והוא הדין צלויה וכן נוהגין בעירנו(:

7. Beer Heteiv (From Vilna 1838 edition via Hebrewbooks.org) Yehudah ben Shimon Ashkenazi (1730–1770)

(ח) ויסדר • סדר הקערה של האר׳׳י ז״ל מועתק מספר עץ החיים וז׳׳ל סדר הקערה של השמורות יהיו כסדר הזה והיא שתקח ג׳ מצות שמורות ותניח הכהן למעלה ואחריו לוי ולמטה ממנו הישראל שהם כנגד ג׳ מוחין דאבא עילאה ואח״כ תקח מרור וכרפס וחרוסת וב׳ מיני תבשיל זרוע של טלה צלויה וביצה מבושלת ותניח אלו הה׳ דבריס למעלה על הג׳ מצות דהיינו זרוע שהיא חסד בימין שלך וביצה שהוא גבורה בשמאל שלך מרור בהוא רומז לת״ת באמצע בין הזרוע והביצה כי ת״ת מכריע בין חסד לגבורה ואח״כ החרוסת בקו ימין תחת הזרוע מפני שהוא רומזת לנצח ואח״׳כ הכרפס שהוא רומז להוד תניח תחת הביצה בקו השמאל שלך ואח״כ תקח חזרת ותניח למטה מן המרור בקו האמצעי שהוא כנגד היסוד והוא כדי לעשות אח״כ כריכה עם החזרת • והקערה בעצמו שכוללת כולם היא המלכו׳ הרי י״ס דחכמה ואל ישנה מזה הסדר ואשרי לו מי שמכוין להנו״ל עכ״ל:

Note the OU is implanted into the Seder Plate. According to the reasoning ascribed to the Ari (Rabbi Isaac Luria) this means the symbol of the Sephira Malkhut is imprinted with the symbol of the OU—the OU is the link between the 9 upper Sefirot and the created world—and the Shechina or “indwelling” or presence of the Holy Blessed One.

8. Isaiah Ha-Levi Horowitz (Shelah) (c. 1565 – March 24, 1630) Shnei Luhot Habrit Pesahim 2a left column

וישים כל אלו הדברים בקערה ויסדר הקערה לפניו בענין שא״צ לעבור על המצות דהיינו הכרפס יהא למעלה מן הכל והחומץ סמוך לו יותר מן המצה. והמצות מן המרור ותחרוסת והם יהיו יותר קרובים אליו מן הבשר והביצה וכן כתב רמ״א. ואמר מהר״י מולין הגי מצות והתבשילין וירקות וחרוסת כולן יהיו מונחוים בקערה לאפוקי מאותן אשר מניחים מקצתן על גבי השלחן חוץ לקערה דאיך תחשוב אז עקירת הקערה במקום עקירת השלחן אם ישארו הדברים שם והיאך ישאל התינוק . ומטעם זה נמי אין לשום שום מצה יותר על חשלחן עד אתר הסדר כשסועדים ויניח את המצות בסדר זו על גב זו אב״ג ויכרוך את המצות במפה לכסות חרפת הפת שמקדימין היין לפניו לקידוש וכשמתחיל עבדים היינו אז יגלה אותם מלמעלה מעט לקיים לחם עוני שעונין עליו דברים , עוד אמר שנראה בעיניו נכון להניח ירק האיפוך בקערה שהיא סמוך אליו יותר מן המצות דאי המצות סמוכים לא היה מעביר על המצות וק״ל .

9. Arukh HaShulhan סימן תעג סעיף יא Rabbi Yechiel Michel Epstein (1829–1908)

ויסדר הקערה לפניו בענין שאינו צריך לעבור על המצוות, והיינו:

· הכרפס יהא סמוך לו יותר מן הכל, שלזה נצרך ראשונה.

· וגם המי מלח סמוך יותר מן המצה. אך אצלינו אין מעמידים המי מלח על הקערה.

· והמצה יהיה סמוך יותר מן המרור, מפני שאכילת מצה קודם למרור.

· וחרוסת והם יהיו יותר קרובים מן הבשר והביצה, שאין נאכלים אלא באמצע סעודה.

וכבר המנהג אצלינו לסדר על קערה:

· זרוע מימין למעלה,

· וביצה כנגדה משמאל,

· והמרור באמצע נמוך מהם.

ולמטה בקערה:

· חרוסת מימין,

· וכרפס נמוך מעט בשמאל,

· ומרור שעל “כורך” באמצע.

וכן הוא על פי חכמת הקבלה, כמבואר ב”פרי עץ חיים”.

10. Vilna Gaon (Rabbi Eliyah ben Shlomo Zalman Kremer — GRA)—1720-1797

Source did not copy well so I posted an image of the Vilna Gaon.

11- Sources from Nit’ei Gavriel

Nitei Gavriel, by R. Gavriel Zinner, published an appendix with images of several dozen seder plate configurations. Rather than reproduce it here, I recommend you go to Hebrewbooks.org, but I copied the appendix below–there should be a link to a pdf from  the Hebrewbooks website below.

12. Susanah Heschel

In the early 1980s, the Hillel Foundation invited me to speak on a panel at Oberlin College. While on campus, I came across a Haggada that had been written by some Oberlin students to express feminist concerns. One ritual they devised was placing a crust of bread on the Seder plate, as a sign of solidarity with Jewish lesbians (“there’s as much room for a lesbian in Judaism as there is for a crust of bread on the Seder plate”).

At the next Passover, I placed an orange on our family’s Seder plate. During the first part of the Seder, I asked everyone to take a segment of the orange, make the blessing over fruit, and eat it as a gesture of solidarity with Jewish lesbians and gay men, and others who are marginalized within the Jewish community (I mentioned widows in particular).

Bread on the Seder plate brings an end to Pesach – it renders everything chometz. And its symbolism suggests that being lesbian is being transgressive, violating Judaism. I felt that an orange was suggestive of something else: the fruitfulness for all Jews when lesbians and gay men are contributing and active members of Jewish life. In addition, each orange segment had a few seeds that had to be spit out – a gesture of spitting out, repudiating the homophobia that poisons too many Jews.

13. The Origin of Miriam’s Cup

Miriam’s Cup originated in a Boston Rosh Chodesh group in the late 1980’s. Based on the Legend of Miriam’s Well (learn more about the Legend of Miriam’s Well in Midrash), Stephanie Loo created a new ritual. A member of the group led a guided meditation during which women gained inspiration and renewal from the Mayim Chayyim (Living Waters) of Miriam’s well, and the group drank from a special vessel called Kos Miriam (The Cup of Miriam).

Members of the group found the ritual so empowering that they adopted the idea of using Kos Miriam on Shabbat. The idea of using Kos Miriam at the Passover Seder was a natural progression because of Miriam’s central role in the Exodus story.

14.http://www.myjewishlearning.com/holidays/Jewish_Holidays/Passover/The_Seder/Making_the_Seder_Memorable/Supplementary_Readings.shtml

A dozen Supplementary Seder Readings or remembrances provided by Hillel’s Joseph Meyerhoff Center for Jewish Learning, which creates innovative educational resources based on Jewish texts and trains Hillel students, professionals, and lay leaders to infuse Jewish content throughout their activities. © 2002 Hillel: The Foundation for Jewish Campus Life.(Excerpted).

Remembering the oppressed–and others in need–at the seder

Let All Who Are Hungry (al matan mazon)

Pour Out Your Love, On Our Allies: The Righteous Gentiles Reprinted with permission from Noam Zion from A Different Night: The Family Participation Haggadah, published by the Shalom Hartman Institute.

Fifth Cup: In Memory of the Six Million

“Ani ma-amin be-emuna sh’layma b’viat ha-mashiach; V’afal pee she-yit-may-mayah im kol ze ani ma-amin.”

The Fifth Cup: In Thankfulness for Israel

Fighting Contemporary Slavery

Rabbi Joel Soffin of Temple Shalom in Succasunna, New Jersey, wrote a prayer …

Orange Reading

Prayer for Jewish Communities in Lands of Oppression

Matzah of Hope

The Matzah of Hope is a symbol from the days of Soviet oppression of its Jewish population when Soviet Jews had to celebrate the seder secretly, if at all….

Prayer for Jews Driven Out of Middle Eastern Countries

In the 20th century, as Jews immigrated to Israel and established the state, many Arab countries responded by persecuting or expelling their Jewish populations…

Ethiopian Jewry

The symbolism in this reading is the same as in “the Matzah of Hope.” (Some added a fourth additional symbolic matzah to the traditional three covered matzot in order to remember oppressed Ethiopian Jewry, Jewry of Arab lands, and Soviet Jewry still waiting to be redeemed. We then read…)

Ethiopian Jews’ Prayer

Hebrewbooks_org_46448.658-668

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s